Dwanaścioro dzieci z warszawskiego stowarzyszenia „Serduszko dla Dzieci” i stażyści firmy Raytheon Missiles & Defense, należącej do koncernu Raytheon Technologies, wzięli udział w warsztatach edukacyjnych on-line.
„Ucz się ucz, bo nauka to potęgi klucz” – tak mówi fragment jednego z polskich przysłów, które ma motywować dzieci i młodzież do uczenia się przez całe życie. A uczyć się można na wiele różnych sposobów, ale jak wiadomo najbardziej efektywnie jest wtedy, kiedy przechodzimy od teorii i obserwacji, do doświadczenia i praktyki. W czasach, kiedy tak ważny jest rozwój nauki, technologii, inżynierii i matematyki (ang. STEM) dobieranie odpowiednich metod edukacji do potrzeb dzieci i młodzieży jest szczególnie istotne.
Raytheon Missiles & Defense (RMD) wspiera takie spojrzenie na edukację. W Polsce współpracuje z Wytwórnią i Laboratorium Robotycznym w Centrum Nauki Kopernik. Koncern we współpracy z Centrum zorganizował niedawno warsztat dla kilkunastu podopiecznych Stowarzyszenia „Serduszko dla Dzieci”. Zajęcia odbyły się w formie online, a wśród prowadzących byli zarówno przedstawiciele Centrum Nauki Kopernik, jak i RMD. Zadaniem, z jakim miały zmierzyć się dzieci w trakcie zajęć, było zbudowanie camera obscura, ciemni optycznej, a zarazem przyrządu optycznego, który powala uzyskać rzeczywisty obraz.
Dzieci, po krótkim wprowadzeniu do tematyki warsztatu, zostały podzielone na mniejsze grupy. Wspólnie ze stażystami z RMD, którzy instruowali ich w pracy nad projektem, mogły stworzyć swoją własną camera obscura. W ten sposób podopieczni stowarzyszenia mogli zrozumieć zasady optyki i przekuć instrukcję tworzenia camera obscura w działające urządzenie.
– Celem warsztatów było stworzenie własnej camera obscura. Na początku zaprezentowaliśmy uczestnikom model kamery, który na potrzeby warsztatu skonstruowaliśmy wcześniej, a następnie krok po kroku instruowaliśmy uczestników pracujących w grupach, w jaki sposób go stworzyć. Dzieci za pomocą przygotowanych wcześniej materiałów, takich jak pudełko, kalka techniczna, nożyczki czy taśma klejąca, wycinały i sklejały swój model, którego, po ukończeniu, mogły użyć do zaobserwowania uzyskanego w kamerze obrazu – Iga Krautsztrung, stażystka w RMD, studentka Politechniki Łódzkiej.
– Taki typ warsztatów jest bardzo ciekawą formą pracy z dziećmi, którą warto wykorzystywać w przyszłości. Początkowo dużym wyzwaniem okazała się sama technika i skoordynowanie działania w grupie, jednak dzięki podzieleniu się na mniejsze zespoły wszystkim nam udało się wykonać swoją camera obscura – Miłosz Zieliński, stażysta w RMD, absolwent Politechniki Łódzkiej i La Rochelle Business School.
Raytheon Missiles & Defense wspiera inicjatywy, które mobilizują i inspirują młode pokolenia przyszłych naukowców, inżynierów czy przedsiębiorców. Firma jest wyłącznym partnerem Wytwórni w Centrum Nauki Kopernik, czyli edukacyjnego FabLabu, w którym zarówno dzieci, młodzież, nauczyciele, jak i edukatorzy w trakcie warsztatów uczą się, wykorzystując do tego zasady pedagogiki konstrukcjonistycznej i pracę w grupie. Kopernikowa Wytwórnia należy do światowej sieci FabLabów edukacyjnych i została stworzona w wyniku porozumienia z Uniwersytetem Stanforda.