Nie tylko Patriot – korporacja Raytheon Technologies w Polsce, Wojsko i Technika, 2/2021

W wyniku fuzji RaytheonUnited Technologies Corp. powstała firma Raytheon Technologies, której szacunkowa wartość to ok. 121 mld USD, a roczne przychody ze sprzedaży w sektorze obronnym wynoszą ok. 32 mld USD. Łącznie zatrudnia blisko 200 000 pracowników, choć biorąc pod uwagę kryzys wywołany pandemią COVID-19, przede wszystkim związany z rynkiem lotnictwa cywilnego, wartość ta może zmniejszyć się w następnych latach. Inną liczbą przemawiającą do wyobraźni jest 60 000 stanowisk inżynierskich w Raytheon Technologies. Nowa korporacja deklaruje wydatki na prace rozwojowe w wysokości 8 mld USD rocznie. Już teraz może pochwalić się dorobkiem 38 000 patentów. Koniec końców Raytheon Technologies będzie największą firmą zbrojeniową Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Scalenie Raytheona i UTC wymagało reorganizacji ich wewnętrznych struktur. I tak obecnie korporacja Raytheon Technologies ma cztery działy:

  • Pratt & Whitney – firma, która projektuje, produkuje i serwisuje nowoczesne silniki lotnicze oraz pomocnicze systemy zasilania (APU) do samolotów pasażerskich, dyspozycyjnych (biznesowych) i wojskowych;
  • Collins Aerospace, specjalizujący się w awionice, wyposażeniu elektronicznym, urządzeniach mechanicznych, systemach zarządzania zasilaniem do maszyn pasażerskich oraz dyspozycyjnych i wojskowych;
  • Raytheon Intelligence & Space to dział odpowiadający za rozpoznanie, obserwację i systemy kosmiczne;
  • Raytheon Missiles & Defense produkuje z kolei pociski rakietowe i uzbrojenie lotnicze, a także urządzenia radiolokacyjne.

Obecność spółki Raytheon nad Wisłą zaczęła się ponad dekadę temu i wiązała z zakupami uzbrojenia do samolotów F-16C/D Jastrząb, a w ostatnich latach rozszerzyła się w związku z programem zakupu systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego średniego zasięgu Wisła. W maju 2019 r. ówczesna spółka Raytheon Integrated Defense Systems otworzyła biuro w Warszawie, które ma pomóc koordynować działania – obecnie już jako Raytheon Technologies – w Polsce, zarówno te związane z przemysłem, dostawami do Ministerstwa Obrony Narodowej, jak i projektami społecznej odpowiedzialności biznesu.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku korporacji UTC, która poprzez swoje spółki już od lat 90. konsekwentnie powiększała swoją obecność w Polsce. Obecnie Pratt & Whitney Rzeszów S.A. produkuje części do silników montowanych w samolotach firm: Airbus, Boeing, Embraer i Lockheed Martin. Wśród produkowanych zespołów są także te do silników F100-PW-229, które napędzają m.in. samoloty wielozadaniowe F-16C/D Jastrząb Sił Powietrznych RP. Pratt & Whitney Rzeszów zatrudnia ok. 6000 osób. Rzeszowski zakład PW ma też własne biuro konstrukcyjne, jak również podmiot zależny, czyli Pratt & Whitney Aeropower Rzeszów, który specjalizuje się w pomocniczych jednostkach napędowych (APU).

Z kolei Pratt & Whitney Kalisz zatrudnia 1500 pracowników i wytwarza części do silników lotniczych PW (złożone koła zębate, aparaty kierujące, wały główne silników). Natomiast Pratt & Whitney Tubes Niepołomice produkuje zespoły rurowe do silników PW montowanych na samolotach pasażerskich Airbus NEO.

W przypadku Collins Aerospace, spółka ta ma trzy zakłady w Polsce, zatrudniające ponad 2000 pracowników. Jednym jest Collins Aerospace Wrocław, właśnie obchodzący swoje 10-lecie. Produkuje on instalacje paliwowe i hydrauliczne do silników lotniczych. W 2014 r. w przedsiębiorstwie otworzono Globalne Centrum Inżynieryjne. Natomiast zakłady Goodrich Aerospace Poland w Tajęcinie i Krośnie produkują zespoły podwozi do samolotów cywilnych i wojskowych takich firm jak: Airbus, Boeing, Lockheed Martin i Gulfstream.

Łącznie Raytheon Technologies zatrudnia w Polsce ok. 8000 osób.

Wojsko i Technika”, nr 2/2021, str. 50-54, autor Zbigniew Borecki.

Dzięki uprzejmości redakcji miesięcznika Wojsko i Technika cała treść artykułu jest dostępna tutaj.

Wybrane artykuły w polskich mediach

Realizacja drugiej fazy programu, Gazeta Polska Codziennie, 25.08.2021 Realizacja drugiej fazy programu, Gazeta Polska Codziennie, 25.08.2021
Realizacja drugiej fazy programu, Gazeta Polska Codziennie, 25.08.2021
Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Magazyn Militarny MILMAG, 30.06.2021 Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Magazyn Militarny MILMAG, 30.06.2021
Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Magazyn Militarny MILMAG, 30.06.2021
Kiedyś byliśmy w tym miejscu co dzisiaj polska zbrojeniówka, Rzeczpospolita, 30.06.2021 Kiedyś byliśmy w tym miejscu co dzisiaj polska zbrojeniówka, Rzeczpospolita, 30.06.2021
Kiedyś byliśmy w tym miejscu co dzisiaj polska zbrojeniówka, Rzeczpospolita, 30.06.2021
Choć wciąż bez „wiślanego” offsetu, polskie firmy zarabiają na Patriotach, rp.pl, 24.06.2021 Choć wciąż bez „wiślanego” offsetu, polskie firmy zarabiają na Patriotach, rp.pl, 24.06.2021
Choć wciąż bez „wiślanego” offsetu, polskie firmy zarabiają na Patriotach, rp.pl, 24.06.2021
Patrioty trafią do Polski przed czasem, rp.pl, 23.06.2021 Patrioty trafią do Polski przed czasem, rp.pl, 23.06.2021
Patrioty trafią do Polski przed czasem, rp.pl, 23.06.2021
Pierwszy zestaw ogniowy systemu Patriot dostarczony do Szwecji, ZBiAM, 1.06.2021 Pierwszy zestaw ogniowy systemu Patriot dostarczony do Szwecji, ZBiAM, 1.06.2021
Pierwszy zestaw ogniowy systemu Patriot dostarczony do Szwecji, ZBiAM, 1.06.2021