LOTNICTWO NR 9/2013

[…] Na pytanie dlaczego amerykańska oferta jest dla Polski najlepsza, przedstawiciele firmy Raytheon podają dwa zasadnicze argumenty. Po pierwsze, zwraca się uwagę, że Patriot™ to najpopularniejszy system przeciwrakietowy na świecie. „Rodzina” liczy obecnie dwanaście państw na świecie, które łącznie mają w służbie ponad 200 wyrzutni.

Co więcej Patriot, ale także SM-3, są rozwijane i wprowadzane do służby przez amerykańskie siły zbrojne (projekty są finansowane głownie z budżetu państwowego przez MDA). Firma chce tym samym przekonać decydentów, że jako jedyna może zaoferować tak bogate doświadczenia, zbierane na bieżąco od wielu użytkowników na całym świecie. Każdy z nich używa systemów w nieco innych warunkach (chociażby geograficznych czy klimatycznych), co następnie pozwala inżynierom wprowadzać zmiany. Zdaniem Raytheona, tylko ich produkty są tak elastyczne na różne sytuacje.

Amerykanie szczycą się popularnością systemu. Przykładowo w 2005 r. podpisano kontrakt na sprzedaż rakiet PAC-3 do Japonii (16) i Holandii (16), a w 2007 r. do Holandii (16) i Niemiec (24). W 2008 r. Zjednoczone Emiraty Arabskie kupiły 64 rakiety. […]W 2009 r. ZEA zamówiły 98 kolejnych rakiet, a Tajwan kupił 96 pocisków. W 2010 r. Abu Zabi poprosiło o 130 rakiet, a Tajwan o 96. Tajpej w 2011 r. dołożyło do zamówienia jeszcze 154 rakiety, a ostatnio 40. Podpisano też umowę na modernizację tajwańskich baterii PAC-2 do wersji PAC-3, a więc standardu US Army. Kuwejt zamówił 80 rakiet PAC-3 i 216 GEM-T […].

Po drugie, Raytheon przekonuje, i trudno nie przyznać mu trochę racji, że jego systemy, szczególnie system Patriot, są „combat-proven” […]. Raytheon szczególnie podkreśla, że Patriot z PAC-3, GEM oraz GEM-T zestrzelił wiele irackich rakiet podczas operacji „Iracka Wolność: (2003). W 2013 r. bateria Patriot rozmieszczono w Turcji w obawie przed Syrią. Raytheon przekonuje, że obecnie Patriot to inny system niż jeszcze dziesięć lat temu, a jego ewolucja i doskonalenia będą dalej postępować”[…].

Wybrane artykuły w polskich mediach

Realizacja drugiej fazy programu, Gazeta Polska Codziennie, 25.08.2021 Realizacja drugiej fazy programu, Gazeta Polska Codziennie, 25.08.2021
Realizacja drugiej fazy programu, Gazeta Polska Codziennie, 25.08.2021
Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Magazyn Militarny MILMAG, 30.06.2021 Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Magazyn Militarny MILMAG, 30.06.2021
Szwajcaria stawia na F-35A i Patriot, Magazyn Militarny MILMAG, 30.06.2021
Kiedyś byliśmy w tym miejscu co dzisiaj polska zbrojeniówka, Rzeczpospolita, 30.06.2021 Kiedyś byliśmy w tym miejscu co dzisiaj polska zbrojeniówka, Rzeczpospolita, 30.06.2021
Kiedyś byliśmy w tym miejscu co dzisiaj polska zbrojeniówka, Rzeczpospolita, 30.06.2021
Choć wciąż bez „wiślanego” offsetu, polskie firmy zarabiają na Patriotach, rp.pl, 24.06.2021 Choć wciąż bez „wiślanego” offsetu, polskie firmy zarabiają na Patriotach, rp.pl, 24.06.2021
Choć wciąż bez „wiślanego” offsetu, polskie firmy zarabiają na Patriotach, rp.pl, 24.06.2021
Patrioty trafią do Polski przed czasem, rp.pl, 23.06.2021 Patrioty trafią do Polski przed czasem, rp.pl, 23.06.2021
Patrioty trafią do Polski przed czasem, rp.pl, 23.06.2021
Pierwszy zestaw ogniowy systemu Patriot dostarczony do Szwecji, ZBiAM, 1.06.2021 Pierwszy zestaw ogniowy systemu Patriot dostarczony do Szwecji, ZBiAM, 1.06.2021
Pierwszy zestaw ogniowy systemu Patriot dostarczony do Szwecji, ZBiAM, 1.06.2021