Dzięki wsparciu firmy Raytheon Centrum Nauki Kopernik stworzyło Wytwórnię – FabLab edukacyjny, w którym dzieci, młodzież i edukatorzy uczą się zgodnie z zasadami pedagogiki konstrukcjonistycznej samodzielnie projektując i budując różne przedmioty.
Koncepcja Wytwórni wpisuje się w rozwój edukacji STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), który ma na celu rozbudzanie zainteresowań uczniów naukami ścisłymi, inżynieryjnymi i technicznymi. Proces edukacji jest wspierany przez opiekuna, który korzysta z metody myślenia projektowego (design thinking). Konstrukcjonizm głosi, że „dzieci nie dostają idei, one je tworzą” oraz że „uczące się dzieci tworzą nowe idee szczególnie skutecznie wtedy, gdy są aktywnie zaangażowane w konstruowanie różnego rodzaju artefaktów – może to być robot, poemat, zamek z piasku, program komputerowy lub cokolwiek innego, czym można się podzielić z innymi i co może być przedmiotem wspólnej analizy i refleksji”. W tym podejściu akcentowane jest osobiste doświadczenie i zaangażowanie. Pozyskiwanie wiedzy i umiejętności odbywa się w ramach pracy grupowej, w procesie kreatywnego i praktycznego działania.
„Firma Raytheon z radością podjęła partnerską współpracę z Centrum Nauki Kopernik, otwierając wspólnie nowy FabBLab edukacyjny. Inicjatywa ta ma pomóc inspirować młodych ludzi do większej kreatywności poprzez rozwijanie umiejętności i przyswajanie wiedzy w dziedzinach nauk ścisłych – STEM”, powiedział Wes Kremer, Prezes Raytheon Integrated Defense Systems. Dodał także, że „uczniowie korzystający z FabLabu zdobywają cenne życiowe umiejętności, takie jak praca w grupie, kreatywne rozwiązywanie problemów, poszukiwanie danych i informacji – to kluczowe atrybuty przyszłych inżynierów.
Cały tekst informacji prasowej jest dostępny na stronach Centrum Nauki Kopernik.